Panoráma doliny Hornádu z Janošíkovej bašty, dominantu tvorí kopec Humenec, vľavo sa nachádza obec Veľká Lodina, pod Humencom možno vidieť chatovú osadu.

Pohľad na západnú stranu bašty

Všeobecná charakteristika

Jánošíkova bašta je vápencový skalný útvar a výrazná prírodná dominanta nad dolinou Hornádu nachádzajúca sa medzi obcami Veľká Lodina a Kysak. Skala vystupuje z hrebeňa Volovských vrchov z inak zalesneného kopca a práve táto skutočnosť umožňuje nádherný a neopísateľný výhľad do doliny Hornádu, Humenec, Košicko-bohumínsku železničnú trať, panorámu Kysackého hradu a Slanských vrchov.

Vrchol Janošíkovej bašty sa nachádza vo výške 522,7 nad morom a je dobre viditeľný nielen z vlakovej stanice Veľká Lodina, ale môžete ho spozorovať už pri ceste autom z Košíc cez Kysak do Lodiny. Krajina sa po prejdení Sopotnického mosta otvorí do rozhľahlej doliny a ak upriete zrak na ľavú stranu, určite tento skalný útvar neprehliadnete. Pozor, skala nevystupuje nad úroveň hrebeňa. Okolie Jánošíkovej bašty poskytuje niekoľko pekných miest na oddych, relax, piknik v prírode alebo skalolezectvo. Ak túto nenáročnú turistiku absolvujete určite nám dáte za pravdu, že hlavným dôvodom prečo to absolvovať je výhľad.

Najvhodnejšie prístupové cesty

Vlaková zastávka Kysak

Putovanie na Jánošíkovú baštu začína na železničnej stanici Kysak. Po príjazdovej ceste do obce sa dostate k rázcestníku a starej turistickej mape okolia. Prejdete vľavo ponad koľajnice po hlavnej ceste stále rovno, z ktorej odbočíte doprava pri kultúrnom dome. Červená turistická značka (cesta Hrdinov SNP – červená E8) sleduje potok na dĺžke cca 1 km, potom odbočuje doprava prudkým výstupom do sedla, z ktorého sa možno dostať až k zrúcaninám hradu.

Značka však zo sedla ide opačným smerom, pričom by ste mali na pravo pomedzi stromy vidieť Košicko–bohumínsku železničnú trať. Trasa po chvíli prejde z lesa na lúku s vysokým elektrickým vedením popri krmítku. Po lúke sa vyberiete širšou cestou, ktorá postupne znova prejde do lesa. Po vyšľapaní asi 50m strmšieho svahu môľete odbočiť z cesty vľavo po hrebeni a pozrieť si vyhliadku do doliny kysackého potoka. Ďalej pokračujete už len v miernom stúpaní, prejdete ešte jednou lúkou a dostanete sa až na Jánošíkovu baštu. Prevýšenie trasy je približne 262m.

Vlaková zastávka Veľká Lodina - po modrej na červenú

Na vlakovú zastávku sa dostanete z Košíc každým osobným vlakom, smerujúcim na Spišskú novú Ves, Poprad alebo Žilinu. Je však potrebné si vopred pozrieť cestovný poriadok, pretože nie každý osobák tu stojí.

Po vystúpení z vlaku máte samozrejme niekoľko možností. Odporúčame zostúpiť do obce a v útulnom prostredí miestnych pohostinstiev (Trampská krčma alebo U starej mamky) podrobne prebrať stratégiu výstupu. Z vlakovej zastávky sa vydáte po nástupišti smer Košice. Po 100m odbočíte doprava (koniec oplotenej záhrady) na lúku a potom, vyrúbaným prvým pásom protipoľžarnej ochrany pokračujete v smere na Košice. Tu by ste už mali naraziť na modré značenie, ktoré Vás dovedie na križovatku s lesnou cestou.

Na križovatke zahnete doprava, preleziete závory a pustíte sa do výstupu po modrej značke. Celú dobu výstupu je chodník dobre a viditeľne značený. Po hodine kľudného tempa by ste mali dôjsť na miesto, známe pod názvom Prielohy - sedlo na hrebeni, ktoré sa nachádza vo výške 663m.n.m. Z tejto neznačenej križovatky sa stočíte po ľavej ruke, stále sledujete modrú značku, a po pol hodinke stúpania narazíte na značenú križovatku Prielohy, ktorá na Vás čaká vo výške 747m.n.m.

V tomto mieste odbočíte na červenú. Prvých 800m je charakteristických mierným klesaním, potom sa chodník prudko zvažuje a v závere opäť radi privítate veľmi mierne klesanie. Janošíkova bašta sa nachádza asi 3km od miesta, kde ste odbočili na červenú. Kľudným tempom Vám tento záverečný úsek bude trvať približne 45minút.

Humenec

Celá bašta sá dá obzrieť zo všetkých strán

Okolie bašty tiež stojí za to preskúmať

Skrátená trasa - neznačená

Kto čítal pozorne, určite postrehol, že po modrej značke prekonávame prevýšenie z nadmorskej výšky 259m.n.m. (Veľká Lodina) do bodu 747m.n.m. (Prielohy) a potom klesáme na úroveň Janošíkovej bašty, ktorá sa nachádza v nadmorskej výške 522,7m.n.m. Preto Vám poradíme inú, kratšiu trasu.

Z vlakovej stanice sa pustíte smerom dole do obce. Skoro u rieky sa cesta rozdeľuje doprava a doľava. Pustíte sa smerom doľava, stále budete kopírovať tok Hornádu, až by ste mali dôjsť na koniec obce. Po pravej ruke uvidíte tunel pod železničnou traťou. Vy však budete držať zvolený smer. Idúc štrkovou cestou prejdete popod druhý tunel a po malej chvíli sa dostanete do chatovej osady. Z konca chatovej osady, ak sa budete pozerať smerom na Košice, určite pod hrebeňom neprehliadnete Janošíkovú baštu.

Ďalej sa pustíte lesnou cestou smerom do kopca. Tu už bude nasledovať len stúpanie. Potom, čo miniete po ľavej ruke senník a následne vodojem, mali by ste sa ocitnúť na križovatke, kde sa cesta zatáča doprava. Odbočka doprava vedie na Prielohy, Vy však pokračujte rovno po trávnatej ceste. Tá sa po 70m prudšieho stúpania zarezáva do ľavej strany kopca. O 15min by ste mali byť na ďalšej kriľovatke a na nej odbočiť doprava.

Tento úsek je z celej trasy najstrmší. Najprv lesná cesta vedie priamo hore a potom sa stáča doprava (stále stúpate). V tomto mieste máte na výber. Buď sa pustíte priamo hore neudržiavanou cestičkou po ľavej ruke, ktorá skôr pripomína zvierací chodníček a asi po 80m narazíte na červenú, alebo budete pokračovať doprava. Cestou vpravo po pár desiatkach metroch miniete po ľavej ruke oplotenú lesnú škôlku, a potom Vás čaká posledné krátke stúpanie. Po chvíli narazíte na značený červený chodník, ktorým sa pustíte smerom z kopca. Ten Vás už bezpečne dovedie k vytúženému cieľu.

Pre lepšiu orientáciu pridávam aj mapku. Prvá popísaná trasa je značená bodkovanou zelenou farbou, druhá, kratšia trasa je značená bodkovanou červenou farbou. Žltou farbou je vyznačená alternatíva pri druhej popísanej trase (zvieracím chodníčkom :o)).

Na záver už len ostáva zaželať krásny výhľad, príjemnú atmosféru a hlavne, slnečné počasie.

Odporúčame

Ak sa Vám výlet na Janošíkovu baštu páčil a máte chuť okolie Veľkej Lodiny spoznať lepšie, máme tu pre Vás niekoľko typov. Prielohy sú známou miestnou turistickou križovatkou. Krížia sa tu dve turistické trasy, modrá a červená. Červená je známa pod názvom cesta SNP - E8 a z Prieloh cez Vysoký vrch a Bielu skalu sa po nej dostanete až do Kavečian pri Košiciach. Ak sa z Prieloh vrátite kúsok späť po modrej značke dôjdete k miestu, ktoré sa volá sedlo na hrebeni. Odtiaľ vedie neznačená cesta do oblasti Malého a Veľkého Ružínka, Veľkej Ružínskej jaskyne a Sivca. A to si predsa nesmiete nechať ujsť.

V popredí Kysacký hrad, v pozadí Slanské vrchy

stránku vytvorili NeoFolk a Kocur

Home | História | Samospráva | Svätostánok | Janošíková bašta | Sivec | Rozlomity | Fotogaléria | Odkazy